Ku:
FAG
Wawuh
Munding
Karasa
ku sorangan. Keur pantaran nu karék wawuh, tuluy léléngkah halu dina buca-baca
Filsafat. Asumsi nu mimiti katarima téh, mitos ruwet jeung lieurna éta
bahasan. Ceuk itu matak sasar, ceuk ieu jangar, ceuk sakaul deui ngagoyahkeun
kaimanan, cenah ceuk béja ngan kitu jeung kitu nu katampa.
Horéng ukur jihat ti lumrahna jalma nu ngan nempo sakedapan. Nu nempo ti lebah
baju luarna hungkul. Tawakup baé, bubuhan meureun meunang meuweung meunang
ngutahkeun kitu gé.
Rada
panasaran so’ téh, pédah rajeung ruang-riung jeung jalma-jalma tukang maca.
Rada wawuh munding meueusan. Ka-stimulusan hayang nyambung ngobrol, da salila
harita mah ngan bati unggeuk jeung unggeuk. Teu ngarti. Si Filsafat téh horéng,
asal kecapna tina basa Yunani “Philos” jeung “shopos”. Philos, upama
ditarjamahkeun ka basa urang, kurang leuwihna mah “micinta”, demi shopos kurang leuwihna “kaaliman/kawijaksanaan”. Jadi
sacara harpiah, meureun filsafat téh “néangan sacara keyeng bebeneran, jeung
ngaaplikasikeun éta bebeneran téh sacara cocog, loyog, dina kahirupan urang”, kitu
upama niténan kamandang Stephen Palmquis, dina bukuna “Pohon Filsafat”.
Teu
lila tidinya, wawuh deui jeung riungan barudak élpik. Salah sahiji Unit
Kagiatan Mahasiswa, di hiji Universitas Islam Negeri, di Bandung. Saroméah
jalma-jalmana, ku matak kataji hayang milu ulubiung jeung maranéhna. Katambah,
di riungan éta mah, euweuh nu ngarana Senioritas téh. Nu matak ceuceub kana
kahirupan (nu kaalaman di kobong, jaman mamasantrénan). Barudakna boga
pamadegan, égalitérisme. Satata, sajajar. Tapi tetep, teu ngaleungitkeun rasa
ajrih ka saluhureun, atawa ka nu dianggep leuwih onjoy kaélmuanana. Diwanohkeun
pisan di ieu riungan téh, ka si Filsafat. Payusna kitu, da kangaranan lembaga
kajian, maca, nulis jeung diskusi téh panan trilogina. Ti dinya wasilah nu matak
uing nepikeun ka ayeuna rada meueusan buca-baca téh.
Panggih
jeung sosok nu ahéng nan wijaksana
Ku
anggahota nu geus lila di éta riungan, uing dibéré saran maca bukuna Jostéin
Gaarder, Dunia Sophié (Sophie’s World). “Keur pangjajap/panganteur mah ku ieu
wé heula. Nu nulis, make pendekatan historis, dimana buah-buah kamandang si
Filsuf nu dianggap penting jeung latar kahirupanana, dititénan kalayan sacara
kronolohis”, kitu cenah ceuk salah sahiji nu mere saran.
Kapaksa,
bakating ku butuh, néangan éta buku. Kabeneran, keur aya paméran buku di Braga.
Kawilang kandel buku téh. Tapi asupna kata kategori novel/roman. Jadi teu ngépék
nempo kandelna. Bisa uplek tungkul ngahancana. Bari minengna ngahuleng heula,
nunutur kamana léosna leunjeuran caritana.
Aya hiji filsuf nu asup kana kategori
filsuf nu alus. Kaceluk ka awun-awun kakocap kajanapria. Hirup saba’da mangsana
Filsuf Alam wekasan. Socratés kakasihna (470-399 SM). Teu kungsi nulis buku. Ananging buah-buah tina
fikiranna, dicatet ku salah sahiji nu nuturkeun Inyana. Nyaéta Plato.
![]() |
Gambar beunang ti Gugel. Socratés; teu kasep rupa, kasep laku-lampahna |
Sokratés
kuanjeun, sosok filsuf sajati. Anu saciduh metu saucap nyata, dina hartian
mraktekeun buah-buah pemikiranna dina kahirupan sapopoéna. Kawilang basajan
pisan Anjeuna mah. Mibanda rupa nu teu sampurna. Teu kasep, teu gaduh rupa
satria. Nepika dina buku Dunia Shopi mah, di gambarkeun jiga “badut sirkus”. Anjeunna
linggih di Athena. Ngagaduhan pangkat anu luhung, bru di juru bro di panto. Tapi
sakapeun teu risi teu rempan ngantunkeun sagala nu dipiboga, pikeun nempuh
kahirupan miskin salaku saurang filsuf. Salila masa paceklik éta, Anjeunna mineng
nyaba ngurilingan dayeuh Athena. Sabari ngajak ngobrol jalma-jlama ngeunaan
persoalan naon baé. Inyana mineng guntreng jeung kaum Shopis. Para filsuf
propesional nu popiler, nu ngalahirkeun kealiman maranéhna, alatan materi/duit.
Ki
Socratés. Ngaakikeun so téh pedah ka pinisepuh anu ngagaduhan kawijaksanaan,
kabasajanan, anu luhung. Inyana keukeuh alim disebut Guru, ku saha waé gé.
Malah Inyana kantos sasauran, “Jalma anu mulya téh dimana manéhna nyaho,
ngarumasakeun diri teu nyaho. Tapi miboga sipat panasaran, alatan kateunyahoanana.”
Nyelecep kana mamaras. Neunggar kana kalbu. Ngarumasakeun diri sok asa aing uyah kidul, asa pangnyahona kana
sagala. Katambah, payus deuih jeung pépéling ti pun guru, yén jalma wijak téh
anu yadri annahu laa yadrii. Hebat pokona ieu filsuf téh.
Lebah
anjeuna dilebelan “jalma anu naon baé nu-diucapkeunana téh ngawujud dina
laku-na” ieu pisan anu super téh. Inspiratif. Dina nalika mirisna ku kaayaan
kiwari anu amburadul. Rék pangkat naon baé gé, mayotitas nyulayaan kana
jangjina. Ucap jeung lampah atra pisan patukangtonggongna. Kaasup uing pribadi.
Tangtosna baé, kalayan pinuh ku kasadaran, teu lali yén anjeunna gé manusa. Teu
sampurna sagalarupana. Tapi ieu perkara, mangrupa hiji uswah anu alus. Nu teu
salah upama seug ku urang diturutan. Dijadikeun mauidzoh. Wallohu A’lam.
Pamungkas,
kaingetan kasauran ki lanceuk. “Diajar filsafat téh, sangkan urang teu ngarasa
puas ku wujud luarna hungkul. Tapi ngajadikeun urang panasaran, hayang
nyingkabkeun hiji hal nu nyamuni disatukangeun lalangsé”, saur anjeuna. Lain keur
gagayaan, atau keur pencitraan. Tapi datangna tina ati sanubari, ngarumasakeun
diri nu bodo, poék ku pangarti. Allaahumma inniy A’uudzubika min ‘ilmin laa yan
fa’u. Cag !
*** Pameungpeuk, 09 Aguustus 2014.
*** Pameungpeuk, 09 Aguustus 2014.
0 komentar:
Posting Komentar